Baking-for-stress-therapy

Assalamualaikum...


Oke. Saya stress. Stress ngan kerja tambahan yang tak berhenti-henti dan bersambung-sambung. Bila stress, baking ni la therapy berkesan. I've read somewhere, someone said 

"...when I felt everything was out of control baking could help me get it back. For I would control the measuring and how the ingredients were mixed together. If something good came out of it, then I made it happen. For a while I would be in control of everything around me." (quoted from Ezra Standish in Chocolate, a Magnificent Seven fanfic by Nadine)

Would you believe that? I actually quoted from a fan fiction :-p 

Mula-mula saya try cheesecake yang diubahsuai dari resepi Peanut Butter Cheesecake Nigella Lawson. Peanut butter with cheese might appeals to certain people, but not me. Buat masa Aidil Fitri baru-baru ni. Tak ramai yang dapat merasa, only family members. Mak tak bagi hidang kat tetamu, hehehe.

Everyone loved this.


Pastu dengan resepi yang sama, ubahsuai lagi...saya buat chocolate cheesecake plak. Yang ni buat sebab stress tugas penasihat MPP. Budak-budak stress, cikgunya pun stress gak. Kek ni dibawa ke English Department, cepat je settle dan Alhamdulillah, dapat tempahan dua biji kek ni dari kawan-kawan di English Department.

Saya charged murah je sebab tak berani.


Sekarang ni sedang berlangsungnya Karnival Sukan MARA (KASUKMA) antara Kolej MARA dan Kolej Profesional MARA. Kolej MARA Kulim jadi tuan rumah dan saya ketua AJK merangkap penyelaras Sukarelawan. Stress menimpa lagi, maka dicuba pulak red velvet yang jugak diubahsuai di sana sini tapi originally ambil dari sini dan sini. Adala ubah sikit-sikit. 

Tapi tak puas hati betul bila cream cheese frosting tu sangat la runny. Tak comel :-P



Disebabkan masa ni nak balik kampung, buat la jugak untuk orang rumah merasa. Tapi tak berani nak buat banyak2 sebab takut tak berkenan di hati. Ada yang suka rupanya. Tuan punya Mariko's Shack ni memang memilih kek rupanya. 

Anyway, sekali lagi kek ni mendapat tempat di hati, maka Ketua Jabatan saya pun membuat tempahan. Harapannya kek tu mendapat tempat di hati dia, sebab kali ni buat kembangnya tak cantik walaupun tetap gak gebu dan lembut.  


Dan akhir sekali, red velvet cake-in-a-cup. Sepatutnya dimasukkan dalam jar, tapi takde jar, plastic container pun jadi la. Abes gak kawan-kawan saya makan, hehe. Siap de yang order lagi. By the way, disebabkan cake-in-a-cup ni, saya dapat dua lagi tempahan red velvet untuk birthday event dan Aidil Adha. Alhamdulillah.

Sempat la kot try recipe untuk cream cheese frosting supaya tak runny lagi. 

Sebenarnya takde niat nak berniaga pun, sekadar nak belajar buat kek yang tengah glamour la ni. Sebab tak boleh nak habiskan sorang-sorang, kena la jamu kawan-kawan yang terdekat. Tapi tak sangka rezeki datang mencurah. Mudah-mudahan kawan-kawan yang order ni semuanya puas hati. Kalau ada kekurangan mohon maaf, saya masih belajar. 

Pasni kalau stress lagi nak try buat checkerboard cake ngan rainbow cake plak. Terima kasih Azlita dari blog Masam Manis sebab tak segan berkongsi ilmu di laman blog beliau. Memang banyak sangat resipi kek yang best. Lepas ni boleh la cuba.

By the way, lepas ni saya terlibat sukan KAKOM pulak. 

When will the torture end?

Comments

Popular posts from this blog

Taiping Eco-Trip 2D1N ~ From Kulim

The Homemade Laksa Kedah with a Penang's Twist

Untungnya...saya jadi cikgu